]]>
]]>
#HJGGV #StudentVoice #kwaliteitscultuur #studentparticipatie #teamontwikkeling
]]>
]]>
]]>
]]>
]]>
]]>
]]>
]]>
]]>
Docenten vinden geregeld dat de studenten ook naar zich zelf zouden moeten kijken bij het beantwoorden van de drie HJGGV-vragen. De vraag “Heb je genoeg geleerd vandaag?" kan ook gelezen worden als “Heb ik genoeg geleerd vandaag?”. In de antwoorden op de derde vraag lees je geregeld dat de eerste vraag zo begrepen is. Bij dit HJGGV-tje herken je dat.
Voor het evalueren van onderwijs worden vaak gesloten vragenlijsten gebruikt met soms aan het eind nog een open vraag.
Soms is het nodig om aan de studenten te vragen of ze wat meer woorden willen gebruiken bij het intikken van de feedback omdat er anders te veel geraden moet worden naar wat er precies bedoeld wordt. Altijd is het goed om aan te geven dat het ook belangrijk is om in te tikken wat er juist goed gaat.
De feedback die je dan krijgt, is niet vaak zo uitgebreid als die in dit HJGGV-tje maar vaker dan je zou denken.Studenten de gelegenheid bieden om anoniem feedback te geven op de afgelopen lesdag is vragen om moeilijkheden, wordt er vaak gedacht.
Kenmerkend voor de HJGGV-cyclus is dat de studenten, alle studenten, anoniem, zelf mogen weten wat ze aan het onderwijsteam kwijt willen over hoe ze het onderwijs beleven. Zolang het niet gaat over individuele docenten, is alles welkom. (hjggv.link/schema)
Hieronder weer een mooi HJGGVeetje.. (en hier vind je de vorige hjggv.link/fb1, de volgende hier hjggv.link/fb3)Deze week zijn de eerste onderwijsteams alweer begonnen met het afnemen van de HJGGV-vragen (hjggv.link/3vragen). En als altijd komen er weer prachtige reacties binnen.
Frans Robertus over de HebJeGenoegGeleerdVandaag-cyclus: ook voor mij als opleidingsmanager een uitkomst.
Bij Entree onderwijs staat een goede relatie tussen docent en student op nummer 1. Bij alle Entree opleidingen van het College Start-Up Hybride Onderwijs van mboRijnland is het daarmee prima gesteld. Die conclusie kun je gerust trekken uit het hoge percentage studenten dat JA zegt op de vraag “Heb Je Genoeg Geleerd Vandaag?”. Niet dat er een 1-op-1 verband bestaat tussen een goede relatie en genoeg leren maar los van elkaar staat het zeker niet. Het afgelopen studiejaar schommelde het percentage JA-zeggers gemiddeld over alle opleidingen tussen de 80% en 90%.
@Miranda Kasius is HJGGV-regisseur bij twee Entree opleidingen van het College Start-Up. Ze vertelt in het filmpje dat het succes van HJGGV valt of staat bij een goede uitleg van het belang van feedback bij het samen werken aan de kwaliteit van de eigen onderwijspraktijk. Een hoog percentage JA-zeggers is wel fijn maar helpt niet genoeg. Daar heb je de antwoorden op de derde vraag voor nodig… hjggv.link/3vragen