Week 2: Drie soorten uitkomsten als input voor de teamacties

Er worden in de HJGGV-cyclus maar drie gesloten vragen gesteld en maar één open vraag. De combinatie van de antwoorden en de wijze waarop die antwoorden verkregen worden, levert heel veel meer statistische informatie op dan je op grond van het aantal vragen zou verwachten. Het levert natuurlijk informatie op over het al dan niet groter worden van het percentage studenten dat JA zegt op de vraag Heb je genoeg geleerd vandaag?. Maar het levert ook informatie op over het commitment waarmee de docenten de methodiek omarmen; over het commitment van de studenten om serieus mee te doen; over het verband tussen die twee zaken; over nog veel meer. De statistische informatie is omgezet in lijngrafieken en cijferverdelingen

De lijngrafieken staan net als de cijferverdelingen in je Dashboard. Je kunt zelf kiezen welke combinatie van lijngrafieken je in het overzicht wilt weergeven. Elke combinatie is mogelijk. Langs de x-as vind je de afnameweek: Sw16173 staat voor Startweek van ronde 3 in schooljaar 16/17, Cw staat voor Checkweek. Op de linker y-as staan procenten en aantallen, bij de rechter y-as staan de cijfers 1 t/m 10.
De cijferverdelingen laten zien welke cijfers JA en NEE-zeggers geven en hoe vaak ze dat doen. Ze geven meer inzicht dan alleen het gemiddelde, vooral als je ze over een langere periode met elkaar vergelijkt. De cijferverdelingen worden ook gebruikt bij het analyseren van de tips. (zie filmpje verderop)
Hieronder een filmpje (zonder geluid) over hoe de lijngrafieken en cijferverdelingen weergegeven worden.

De tips - en suggesties en klachten en ideeën en observaties en suggesties en reflecties enz. - van de studenten, daar gaat het natuurlijk om. Ze geven het team inzicht in wat de studenten vinden van school. Aan het eind van de Startweek worden de tips gepubliceerd op het portaal, alleen zichtbaar voor de docenten van het team. Het verwerken van de tips tot teamacties is een echte teamactiviteit. Het filmpje laat dat zien. 
Het is niet de bedoeling dat de tips achteraf met de leerlingen gedeeld worden. We willen vermijden dat leerlingen zich ter verantwoording geroepen voelen. Een aantal tips staat wel online, mét toestemming van de studenten. Je vindt ze hier.

De teamacties zijn het resultaat van de analyse die het onderwijsteam gemaakt heeft van de uitkomsten. Aan het eind van de teambijeenkomst legt de regisseur de teamacties vast. Ze komen meteen in je dashboard op portal.hjggv.nl te staan.

De teamacties kunnen gericht zijn op het verbeteren van de onderwijspraktijk en op het verbeteren van de uitvoering van de cyclus. (De teamacties hieronder staan los van de feedback en de labels in het filmpje.)

door naar Week 3           terug naar het schema